Monday, October 15, 2012

162: zaman berubah

jawapan "ala cikgu, zaman sudah berubah" ni memang pernah diberi oleh anak murid ku sendiri kepada aku sendiri. Masa tu, aku ta tau lagi apa mau jawab.

In one hand, i do agree. yes, times have change. Students now are different from us when we were students because of the technology, surroundings, parents etc.

but in another hand, i thought....peraturan Allah masih sama kan. HE didnt say that now things have change, it is okay for us to do bad things right? hmmm oh well....

guru-guru, harap kita dapat bersabar selalu.

anggaplah kenakalan budak itu sebagai peluang kita utk mengumpul pahala; kalau kita pun ikut nafsu marah balik, mungkin pahala tu bertempiaran hilang.

nasihat utk diri. sebab aku lah yang paling selalu meng-amok. :'(

Allah Tuhan segala hati, pegang hati ku jangan biar lepas pada amarah.

4 comments:

Sicher said...

Soooo....pada zaman sekarang ramai budak ada pendengaran mutant buleh dengar bunyi dari banyak sumber?

Wah...evolusi. Memang zaman dah berubah

Jamal Ali said...

Iya, zaman sudah berubah. Tidak dinafi.

Tapi tak bermakna berubah itu berubah pada yang tidak baik.

Zaman makin baik, budinya pun harus makin baik. ^_^


p/s: Tidak mengapa cikgu, ada hikmahnya dugaan sebegitu. Bak kata cikgu, 'peluang kita untuk mengumpuk pahala.' ^_^

mfrstudio said...

nasihat ringkas yang mendalam untuk difikirkan!

waz said...

sicher: heheheh ada mata tambahan lagi yeahh :D :D

jamal: betul, semua aspek kehidupan kita semakin baik. taraf hidup, ekonomi, prasarana, semua la...tapi diharapkan budi, pemikiran tu pun mst la bertambah baik :) terima kasih encik atas nasihat nya :D

mfr: yes! :D p/s, syok baca komik2 di blog encik :D sy kagum dengan sikap encik yg sudi berkongsi secara percuma :D :D